سرخط خبرها

آمارگیر گوگل آنالیستیک چیست؟

تحلیلگر گوگل (Google Analytics) چیست ؟

یکی از مواردی که هر وب مستری همواره به دنبالش است تحلیل سایت خود و کسب دقیق ترین آمار است .
اما حتما می دانید که کاملترین نرم افزار آنلاین آمارگیر را گوگل به صورت رایگان ارائه می کند . گوگل که به دقیق بودن و کامل بودن اسکریپت هایش معروف است در این بخش نیز بی رقیب است .

کسانی که با سایت سر و کار دارند حتماً نام Google Analytics رو شنیده اند. Google Analytics یکی از بهترین آمارگیر سایت های جهان می باشد که با داشتن تکنولوژی بسیار پیشرفته خود آمار کامل بازدیدکنندگان یک سایت را از جهات مختلف به صورت کاملاً دقیق مشخص می کند.

در مقابل هم کار با این آمارگیر برای وبمستر های تازه کار ممکن است کمی مشکل باشد.

آمار گیر گوگل بیننده های سایت شما را میشمرد

گوگل، سرویس جدید خود موسوم به تحلیلگر گوگل (Google Analytics) را، راه اندازی نمود. سیستم تحلیلگر گوگل ز جمله قدرتمندترین برنامه های آنالیز کننده آمار و ترافیک بازدیدکنندگان یک وب سایت می باشد که برای مدیران سایت ها بسیار مفید می باشد. حتما برای اینکه از وضعیت ویزیتورهای سایت و یا وبلاگتان مطلع شوید از سرویس های مجانی و یا پولی برای این منظور استفاده کرده اید. اما کلیه امکانات تحلیلگر گوگل برای سایتهائی تا میزان بازدید ماهانه ۵ میلیون صفحه، کاملا رایگان است. گزارشهائی که از ترافیک سایت شما می دهد بر مبنای الگوریتم های مناسب گوگل بسیار قوی و در نوع خود بی نظیر است.

گوگل سهام شرکت معروف Urchin  واقع در کالیفورنیا را خریداری نموده و با ترکیب آن با سیستم آماری خود سرویس بسیار قدرتمندی را ارائه کرده است . همچنین گوگلاین قابلیت را برای افرادی که از خدمات AdWord استفاده نمی کنند فراهم آورده است تا بتوانند بصورت رایگان با افزودن یک کد جاوا در سایتشان، در سیستم گوگل آنالیستیک عضو شوند . 
اینبار گوگل محیط ظاهری این محصولش را مجهز به تکنولوژی هایی مانند فلاش و DHTML نموده است.  تحلیلگر گوگل می تواند اطلاعات مربوط به آمار و نحوه بازدید از سایت را بصورت XML و یا CSV ذخیره نماید.

 

آمارگیر گوگل آنالیستیک

چگونگه در آمار گیر گوگل عضو شوم و از آن استفاده کنم ؟

اولین گام در استفاده از گوگل آنالیتیکز، ایجاد یک حساب در این سرویس است. اگر شما یکی از کاربران Gmail هستید، می توانید از طریق آدرس ایمیل و کلمه عبور ایمیل خود به گوگل آنالیتیکز وارد شوید. اما اگر شما هیچ حسابی در گوگل ندارید، می توانید با ایجاد یک حساب از امکانات گوگل آنالیتیکز بهرمند شوید.

فرض را بر این می گذاریم که شما یک حساب جیمیل دارید .برای ساخت یک حساب در گوگل آنالیتیکز به آدرس google.com/analytics مراجعه کنید. 

 

همانگونه که گفته شد،‌ اگر شما در یکی از سرویس های گوگل مانند جیمیل حساب دارید، تنها کافی است که بر روی گزینه Access Analytics کلیک کنید. در غیر این صورت برای باز کردن یک حساب، بر روی گزینه Sign Up Now کلیک کنید و یک حساب در گوگل آنالیتیکز با هر آدرس ایمیلی که به آن دسترسی دارید (جیمیل، یاهو، هات میل و…) ایجاد کنید.

 

 برای شروع و معرفی وب سایت خود بر روی گزینه Sign Up کلیک و مراحل زیر را طی کنید:

۱- آدرس وب سایت یا وبلاگ، نام دلخواه که می تواند نام وب سایت یا وبلاگ شما باشد، کشور محل زندگی و اختلاف زمانی را وارد و بر روی Continue کلیک کنید.

۲- نام و نام خانوادگی خود را که می تواند هر نامی باشد و محل زندگی خود را وارد کنید .

۳- در این مرحله باید شرایط و قوانین این سرویس گوگل را قبول کنید. برای این کار کافیست گزینه Yes, I agree to the above terms and conditions را تیک بزنید و بر روی Create New Account کلیک کنید.

۴- در این مرحله، وارد کردن و ثبت وب‌سایت شما در گوگل آنالیتیکز به پایان رسیده است و کدی به شما نشان داده می شود که باید آن را در وب سایت خود قرار دهید تا براساس آن گوگل آنالیتیکز بتواند آمار وب سایت شما را دریافت کند و در نهایت تجزیه و تحلیل های لازم را انجام دهد.

 

 آخرین مرحله ثبت یک وب سایت در گوگل آنالیتیکز، قرار دادن کد ارائه شده از سوی گوگل آنالیتیکز است. شما باید در این مرحله کد ارائه شده از سوی گوگل آنالیتیکز را در وب سایت خود درج کنید تا گوگل آنالیتیکز قادر باشد وضعیت وب‌سایت شما را تجزیه و تحلیل کند.

در این مرحله شما با چندین گزینه در سمت چپ مواجه هستید که در این مطلب فرض بر این است که شما می خواهید گوگل آنالیتیکز را تنها برای یک دامنه یا آدرس اینترنتی فعال کنید.

اما برای درک بهتر هر یک از این گزینه ها، توضیح کوتاهی در مورد هر یک از آنها ارائه می دهیم:

۱- A single domain: شما می خواهید تنها برای یک آدرس اینترنتی گوگل آنالیتیکز را فعال کنید و در این دوره آموزشی این گزینه انتخاب شده است.

۲- On domain with muliple subdomains: این گزینه را زمانی انتخاب می کنید که وب سایت شما دارای چندین زیر دامنه یا ساب دومین است. به عنوان مثال شما در yourname.com وبلاگ می نویسید و در shop.yourname.com یک فروشگاه اینترنتی دارید. به کمک این گزینه شما می توانید ترافیک دامنه و تمامی زیر دامنه های وب سایت خود را به کمک این کد تجزیه و تحلیل کنید.

۳- Multiple top-level domains: این گزینه برای زمانی است که شما می خواهید برای چندین دامنه یا آدرس اینترنتی متفاوت یک کد گوگل آنالیتیکز را وارد کنید و تمامی ترافیک موجود در این وب سایت ها را به صورت یکجا مشاهده کنید.

همانگونه که گفته شد در این دوره آموزشی ما ساده ترین مورد که گزینه اول است را مورد استفاده قرار می دهیم و برای سایر موارد می توانید با کمی جستجو در اینترنت به راهنمایی های جامعی دست پیدا کنید.

 

محل قرارگیری کد گوگل آنالیستیک :

توجه داشته باشید که کدی که به شما ارائه میشود باید در تگ هد و بعد از تمام تگ های meta اضافه شود .

حال شما باید کد ارائه شده توسط گوگل آنالیتیکز را در وب‌سایت خود قرار بدهید. برای این کار باید این کد را در تمامی صفحاتی که می خواهید ترافیک آنها را گوگل آنالیتیکز بررسی کند قرار بدهید. اگر شما از سیستم های مدیریت محتوایی (CMS) مانند وردپرس، جوملا و… استفاده می کنید، تنها کافی است که این کد را بین دو عبارت <head> و </head> قرار دهید. به عنوان مثال اگر شما از وردپرس استفاده می‌کنید، می توانید با مراجعه به فایل header، کد ارائه شده از سوی گوگل آنالیتیکز را قبل از </head> قرار بدهید و سپس بر روی دکمه Update کلیک کنید.

اما اگر شما از سیستم های مدیریت محتوا استفاده نمی کنید و صفحات وب سایت شما به صورت HTML هستند، باید در بخش Header تک تک صفحاتی که می خواهید از ترافیک آنها مطلع شوید، کد ارائه شده را وارد کنید.

اگر در زمینه وارد کردن کد مشکل دارید، می توانید با کمی جستجو پاسخ و روش چگونگی قرار دادن این کد را پیدا کنید و یا با یکی از دوستان خود که در حد ابتدایی با HTML آشنا است مشورت کنید.

نکته: برای آنکه تجزیه و تحلیل آمار وب‌سایت شما توسط گوگل آنالیتیکز دارای دقت کافی باشد، شما باید حدود ۲ هفته از زمانی که کد HTML را در وب سایت خود قرار می دهید صبر کنید.

بعد از افزودن کد مخصوص شمارنده در تگ هد ، گوگل از شما میخواهد که دکمه check status را بزنید تا بفهمد آیا شما کد را اضافه کرده اید یا خیر . با اینکه کد را شما اضافه کرده اید اما این دکمه تا ۲۴ ساعت اول به شما جواب منفی میدهد. به نظر می آید که باید حداقل ۲۴ ساعت گذشته باشد تا Check Status جواب مثبت دهد. به شما پیشنهاد میکنم حتما از این سرویس گوگل برای سایت یا وبلاگتان استفاده کنید .

سرویس آمار گیر گوگل چه امکاناتی را به وبمستر ها می دهد ؟

  • چند نفر از سایت شما دیدن کرده اند ؟
  •  یکی از پایه ای ترین اطلاعاتی که سرویس آمارگیر گوگل به شما می دهد این است که به کل چند نفر در بازه ی زمانی که برای آن مشخص می کنید ( مثلاً امروز ، دیروز ، این ماه و … ) از سایت شما بازیدید کرده اند که به آن Unique Page View نیز می گویند. همچنین امکان تعداد دفعاتی که یک صفحه نمایش داده شده است نیز ممکن است با استفاده از مقدار موجود در Page View که توجه داشته باشید این مقدار نمایشگر تعداد افرادی نیست که به آن صفحه سر زده اند بلکه ممکن است یک کاربر از آن صفحه ۱۰ بار بازدید کرده باشد پس به Page View آن صفحه ۱۰ عدد اضافه می شود اما به Unique Page View تنها ۱ عدد اضافه می شود.

 

  • محتوا و صفحات محبوب سایت شما کدام ها هستند ؟

 یکی دیگر از امکاناتی که استفاده از این سرویس به شما می دهدئ این است که بدانید از طرف بازدید کنندگان کدام نوشته ها و صفحات سایت شما بیشتر بازدید شده است و با استفاده از این اطلاعات می توانید ادامه مثیر سایت خود را زیرکانه تر مشخص کنید برای رسیدن به موفقیت بیشتر که خواسته هر وبمستر و وبلاگ نویس است.
 

  • چند درصد و یا چند نفر به محض دیدن سایت شما از آن خارحج شده اند ؟

 یکی دیگر از اطلاعاتی که این آمارگیر وب به شما رائه می دهید این است که چند نفر یا چند در صد تنها با دیدن یک صفحه از سایت شما از آن خارج شده اند. شما با دانستن این اعداد و البته صفحاتی که در آن این اتفاق افتاده است می توانید راهکارهایی را برای ماندگار کردن بازدید کنندگان در سایت خود مثلاً با نمایش لینک مطالب مرتبط در سایت خود انجام دهید.
 

  • بازدید کنندگان سایت شما از کجا آمده اند ؟

 یکی از اطلاعاتی که در انجام بهینه سازی سایت یا وبلاگ شما برای موتور های جستجوگر ( SEO ) خیلی مفید است این است که بازدید کنندگان فعلی سایت شما از چه منبعی به سایت شما وارد شده اند که گوگل این منابع را به سه دسته کلی سایت های لینک دهنده ( Referral links ) ، موتورهای جستجوگر ( Search Engines ) و افرادی که با تایپ آدرس سایت یا صفحات سایت شما به آن وارد شده اند تقسیم کرده است که با کلیک بر روی هر کدام می توانید اطلاعات کاملی را برای آن ها مشاهده کنید. مثلاً با رفتن به بخش موتورهای جستجوگر می توانید عباراتی که کاربران در موتورهای جستجوگر تایپ کرده اند و از آن طریق به سایت شما وارد شده اند را ببینید که در بهینه سازی کلمات کلیدی سایت شما این می تواند یکی از عوامل تاثیر گذار باشد.
 

  • بازدید کنندگان سایت شما به چه قسمتی از سایت شما رفته اند ؟

 یکی از قابلیت هایی که این سرویس به شما می دهد این است که بدانید وقتی بازدید کننده ای به سایت شما آمد از طریق چه صفحه ای وارد سایت شما شده ، به کدام صفحه یا صفحات سایت شما سر زده است و در کدام صفحه از سایت شما از سایت شما خارج شده است. شما با دانستن این اطلاعات می توانید راهکارهایی را برای تغییر طراحی سایت خود و بهینه سازی ساختار آن برای افزایش بازدید از صفحات داخلی سایت خود و همچنین بیشتر نگه داشتن کاربران در سایت خود را ایجاد کنید.

QR Code For: آمارگیر گوگل آنالیستیک چیست؟

درباره ی jizjiz

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.