سرخط خبرها

اهمیت تغذیه برای مادران شیرده

شیردهی دورانی خاطره انگیز برای مادراست. سختی ها و شیرینی هایش همه در ذهن مادر به خوبی نقش می بندد حال میخواهیم اهمیت تغذیه برای مادران شیرده را بیان کنیم.

توجه به تغذیه مادران شیر ده از آنجا اهمیت پیدا می کند که باید هم نیاز های مادر و هم نیاز های کودک او را تامین کند . دوران شیردهی به خصوص شش ماه اول که تغذیه نوزاد منحصرا از شیر مادر است و کودک غذای دیگری نمی خورد توجه به این امر اهمیت بیشتری دارد.

مصرف مواد مغذی به مقدار لازم و کافی در دوران شیردهی، مادر را در تداوم شیردهی موفقیت‌ آمیز خود کمک می‌کند. تغذیه مناسب مادر در این دوران برای حفظ بنیه، سلامت مادر و همچنین تامین نیازهای تغذیه‌ای نوزاد ضروری است. توجه به تغذیه دوران شیردهی از نظر حفظ و نگهداری ذخایر بدن مادر نیز اهمیت زیادی دارد. رساندن کالری کافی به بدن و همچنین تامین مواد مغذی و مورد نیاز بدن می‌تواند در تولید شیر موثر باشد.
در دوران شیردهی بحث کالری مورد نیاز بدن مطرح است. در این دوران مادر حدود ۲۰۰ کیلوکالری بیشتر از زمان بارداری انرژی نیاز دارد. در دوران بارداری ۳۰۰ کیلوکالری انرژی لازم دارد یعنی این‌که زمان شیردهی نسبت به حالت نرمال ۵۰۰ کیلوکالری انرژی بیشتر نیاز داریم.

مادر شیرده باید برنامه غذایی خود را طوری تنظیم کند که روزانه از تمامی گروه های غذایی به طور متعادل و مناسب دریافت کند.

 

اهمیت تغذیه
اهمیت تغذیه


اهمیت تغذیه برای مادران شیرده عبارتند از :

– گروه نان و غلات: مواد غذایی این گروه شامل انواع نان، برنج، ماکارونی، بیسکوئیت های ساده و غلات صبحانه آماده است که برای تولید انرژی، مفیدند. مواد غذایی این گروه دارای مواد نشاسته ای، مقداری پروتئین، آهن و ویتامین های گروهB  هستند. مادران شیرده باید روزانه به طور متوسط ۱۱۷ واحد از این گروه دریافت کنند.

– گروه میوه ها و سبزیها: تمامی میوه ها و سبزی ها در این گروه جای دارند و تامین کننده ویتامین ها و برخی مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند. همچنین مصرف میوه ها و سبزی ها موجب افزایش مقاومت در برابر بیماری ها، ترمیم زخم، سلامت پوست و نیز کمک به سوخت و ساز بدن می شوند. مصرف روزانه حداقل ۵ واحد از میوه ها و ۴ واحد از سبزی ها برای زنان شیرده ضروری است.
هر واحد از گروه میوه ها برابر با یک عدد میوه متوسط مثل پرتقال، سیب، نارنگی و… یا نیمی از یک گریپ فروت یا سه چهارم لیوان آبمیوه تازه یا یک چهارم لیوان میوه خشک و هر واحد از سبزی ها برابر با یک لیوان سبزی خام یا نیم لیوان سبزی پخته است.


– گروه شیر و فراورده های آن: شیر کم چرب و کشک است که برای استحکام استخوان های مادر و سلامت پوست لازم هستند. چنانچه کلسیم در رژیم غذایی کافی نباشد، نیاز به کلسیم کودک از طریق ذخایر اسکلتی مادر تامین می شود که موجب پوکی استخوان زودرس مادر می شود. بنابراین مادر شیرده برای تامین نیاز کلسیم خود باید روزانه ۴۳ واحد از مواد غذایی این گروه مصرف کند. هر واحد از مواد غذایی این گروه برابر است با یک لیوان شیر یا ماست یا ۴۵۳۰ گرم پنیر.
– گروه گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها (فندق، گردو، پسته و …): این گروه شامل انواع گوشت های قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و مغزها (فندق، بادام، پسته و گردو و …) است. مواد غذایی این گروه نقش بسیار مهمی در تامین پروتئین و آهن مورد نیاز مادر شیرده دارند.

QR Code For: اهمیت تغذیه برای مادران شیرده

درباره ی admin2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.