سرخط خبرها

خوراک لوبیا چیتی

اکثر حبوبات خواص درمانی بیشماری دارند که به همین دلیل در دسته خوراکی های بسیار مفید از آنها نام برده میشود . اشاره به تمام این خواص مسلما در گنجایش دستور پخت یک خوراک ساده نخواهد بود . 

دستور پخت خوراک لوبیا چیتی، تا حدی نزدیک به طرز تهیه عدسی است …

 

مواد لازم خوراک لوبیا چیتی: (برای ۴ نفر)

لوبیا چیتی= ۲ پیمانه
پیاز= ۱ عدد
رب گوجه= ۲ قاشق سوپ خوری
قارچ= ۴عدد متوسط
آبلیمو، نمک، فلفل، زرد چوبه =به مقدار دلخواه

 

طرز تهیه لوبیا چیتی:

از این غذا آسونتر، خودشه. فقط کافیه لوبیا چیتی رو چند ساعت توی آب خیس کنید و اگر تونستید یکی دو بار آبش رو عوض کنید. به این ترتیب سبک تر می شه و کسانی که ناراحتی معده دارند هم می تونند از این غذا بخورند.

 

 بعد از ۲  ساعت خیس خوردن در آب ولرم

سپس آن را درون قابلمه بریزید و همراه با چند لیوان آب آن حدود ۲ ساعت بر روی حرارت قرار دهید تا خوب پخته شود

 

 نیم پز که شد، بهش نمک اضافه کنید. (یادتون باشه هیچوقت از اول به حبوبات نمک نزنید. چون دیر می پزند. آخرش هم نریزید که دیگه نمک به خوردش نمی ره

سپس پیاز را در روغن سرخ کرده و فلفل زرد چوبه و نمک را به آن اضافه می نماییم و بلافاصله رب گوجه را درون محتویات ریخته و تفت می دهیم.

 بعد از انجام این عملیات مواد را با لوبیا مخلوط می نماییم

 

و به مدت ۳۰ دقیقه زمان دهید تا خوراک جا بیفتد.(در صورتی که بخواهید می توانید مقداری قارچ خرد شده را نیز در این مرحله به مواد اضافه کنید.)

نکته: اگر خوراک لوبیا را غلیظ تر می خواهید به اندازه ی ۲ قاشق آرد گندم را در آب سرد حل می کنیم و به خوراک اضافه می نماییم.

هنگام سرو می توانید آبلیمو را به غذا اضافه کنید. از روی حرارت بردارید و آن را در ظرف سرو نمایید.

موقع خوردن می تونید از گلپر، فلفل سیاه و آبلیمو برای طعم دادن به خوراکتون کمک بگیرد. نوش جان!

اطلاعتی درباره خواص لوبیا:

اکثر حبوبات خواص درمانی بیشماری دارند که به همین دلیل در دسته خوراکی های بسیار مفید از آنها نام برده میشود . اشاره به تمام این خواص مسلما در گنجایش دستور پخت یک خوراک ساده نخواهد بود . ولی اشاره به تعدادی از این خواص بیشمار نیز خالی از لطف نیست :

 

استفاده از انواع حبوبات به خصوص خانواده لوبیا در درمان بیماری های قندی و فشار خون بالا کاربرد های فراوانی دارند . لوبیا یک منبع بسیار غنی از ویتامین ب ، فسفر ، فیبر ، آهن و پروئین گیاهی است و به همین دلیل به مقدار قابل ملاحظه ای کلسترول و فشار خون را کاهش میدهد در نتیجه برای قلب بسیار مفید است . حتی افرادی که دارای فشار خون نرمال میباشند با خوردن لوبیا و سایر غلات غنی از فیبر و آهن میتوانند تعادل فشار خون خود را در سنین بالا نیز تضمین کنند .

 

 

در ضمن انواع لوبیای قرمز رنگ به نسبت قابل توجهی باعث زیاد شدن شیر مادران شیرده نیز میشوند .

لوبیا و سایر حبوبات همچنین از تنظیم کننده های انسولین در بدن هستند. بیماران درجه یک دیابتیک که نیاز به تزریق انسولین روزانه دارند طبق تحقیقات کارشناسان بعد از مصرف کنترل شده و علمی انواع حبوبات به خصوص لوبیا تا ۴۰ درصد از نیاز آنان برای تزریق انسولین رفع شده است . دلیل این امر این است که لوبیا قند خون را خیلی آهسته بالا میبرد و بدن انسان حتی با تولید مقدار خیلی کم انسولین خواهد توانست آنرا کنترل نماید . همچنین لوبیا موجب میشود که گیرنده های انسولین بیشتری روی سطح سلول ها پدید آیند و در نتیجه هورمون انسولین جای استقرار بیشتری روی سطح سلولها یافته و امکان بیشتری برای نفوذ خواهد داشت .

 

 

انواع حبوبات به خصوص نخود و لوبیا به شدت نفخ آور هستند . (البته لوبیای چشم بلبلی نفخ کمتری نسبت به سایر اعضای خانواده لوبیا تولید میکند ) در نتیجه بهتر است قبل از پختن چند ساعت در مقداری آب و نمک لوبیا را خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید و در آخر به مدت ۳۰ دقیقه لوبیا را در آب جوش خیس کنید و در آخر نیز آب آن را دور ریخته و استفاده کنید . استفاده از جعفری نیز در تهیه انواع غذا با این خانواده تا حد زیادی نفخ آنها را از بین میبرد و نیز در جذب فواید آنها بسیار موثر است .

 

 

لازم به یادآوری استکه مصرف حبوباتی مثل لوبیا و عدس برای بیماران مبتلا به کم خونی از هر دارویی مفید تر است .

افرادی که داری اسید اوریک بالا هستند بهتر است در مورد مصرف بیش از دو بار در هفته لوبیا با پزشک خود مشورت کنند .

 

 

سعی کنید در برنامه غذایی خود جای ثابتی برای انواع خوراک با حبوبات داشته باشید.

QR Code For: خوراک لوبیا چیتی

درباره ی jizjiz

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.