سرخط خبرها

متا تگ چیست؟

 موتور های جستجو برای اینکه ما رو در جستجو های نخست قرار بدن باید اطلاعات مناسبی رو در اختیار داشته باشند .
پس بهتر بگم که روبوت های گوگل وقتی به وب سایت ما سر میزنن باید خوراک لازم و مد نظر ما رو دریافت کنن .
وگرنه هر کلمه ای که از بیشتر توی وب سایت استفاده شده باشه به عنوان کلمه کلیدی برداشته میشه که این اصلا خوب نیست !
پس در واقع زبان صحبت با روبوت های گوگل همین متاتگ ها هستن .

تاثیر متا تگ ها در الگوریتم های رتبه بندی موتورهای جستجو بسیار مورد سوء تعبیر قرار گرفته اند. در گذشته برخی از متا تگها تاثیر بسزایی در نتیجه رتبه بندی موتورهای جستجو داشتند اما امروزه فاقد ارزش شده اند. پرسشی که در ذهن اکثر طراحان سایت به وجود می آید این هست که کدام متا تگها همچنان برای سئو سایت ارزشمند هستند؟ 

این کد ها همان متاتگ است! که باعث شناختن سایت شما به موتورهای جست وجو است و تاثیر بالایی در سئو دارد!

 در این مقاله به بررسی متا تگ های موثر در سئو خواهیم پرداخت.

 متا تگ چیست؟

متا تگ ها چه هستند؟

متا تگها نوعی متا دیتا هستند.

Meta Data متا دیتا چیست؟
متا دیتا به اطلاعاتی که در توصیف اطلاعات دیگر مورد استفاده قرار می گیرد گفته می شود.

تگهای متا کدها یا اصطلاحا تگهای زبان HTML هستند.
متا تگها Meta Tags یکی از کلیدی ترین و مهمترین ابزارهای سئو و بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو هستند. متا تگها به صورت ضمنی به موتورهای جستجو اطلاعات تکمیلی در رابطه با صفحات وب را میدهند.

انواع مختلفی از متا تگها وجود دارد و هر کدام بنا به مورد استفاده ممکن است برای وب مستر اهمیت داشته باشد.
در هر صفحه وب با هر فرمتی مثل php ,htm ,html ,ASP ,aspx … از این تگهای HTML استفاده می شود.

محل قرار گرفتن تگهای HTML درون <head> است زیرا اطلاعات صفحه جاری طبق استاندارد W3C در این بخش قرار می گیرند و فرمت آن به این شکل:

”.” style=”margin: 0px; padding: 0px; font-size: 12px;”>

برای مشاهده کدهای هر صفحه در مرورگر خود با کلیک راست گزینه View Source یا در مرورگرهای مختلف گزینه ای مشابه را بزنید تا کدها قابل مشاهده باشند. 

 

متا تگهای رایج

بهتر است قبل از بررسی تاثیر متا تگها در سئو با مهمترین آنها آشنا شویم و کد آنها را بررسی کنیم.
از مهمترین متا تگها در سئو موارد زیر را می توان نام برد:

 

-تگ Title عنوان :

نمونه کد title:

<meta name="title" content="عنوان">
با
<title>عنوان صفحه</title>

از نظر فنی تگ title یا عنوان یک متا تگ نیست اما به خاطر تاثیر آن در SERP در این بخش از مقاله به بررسی آن می پردازیم. تگ عنوان از نظر فنی متا تگ محسوب نمی شود ولی در جستجو یکی از اصلی ترین فاکتورها برای موتور جستجو است. در این تگ شما به موتور جستجو یک شمای کلی و گوشه بسیار کوچکی از محتوا را نشان می دهید.

عنوان صفحه علاوه بر استفاده در موتورهای جستجو در مرورگر کاربر نیز نمایش داده می شود، در انتخاب عنوان باید دقت کنید تا حد امکان از عبارات کوتاه و توصیفی استفاده شود و از هر گونه توضیح یا متن طولانی بپرهیزید.

 سعی کنید .عنوان سایت با دامین شما تناسب داشته باشد در آپدیت های جدید گوگل به عنوان و دامین سایت اهمیت بیشتر داده می شود.

نکات مهم برای انتخاب عنوان title صفحه در سئو سایت :

    • از کلمات مبهم مثل “Home” در صفحه اصلی اجتناب کنید، یا در صفحات داخلی عنوان عمومی و مبهم انتخاب نکنید به طور مثال برای صفحه در باره ما از عنوان about us استفاده نکنید بلکه با یک توصیف اختصاری نام شرکت را به کار ببرید مثلا درباره شرکت دی یا تاریخچه شرکت دی.
    • در متا تگها خصوصا عنوان، خلاصه مختصر و مفید بودن مهمترین اصل است و هر چه وب مستر کلمات غیر مرتبط یا حتی مرتبط بیشتری استفاده کند نتیجه کمتری خواهد گرفت.
    • عدم استفاده از کلمات مشابه یا تکرار کلمات کلیدی در عنوان به طور مثال: fast food یا fastfood و fastfoods اگر هر ۳ استفاده شود نه تنها کمکی نمی کند بلکه می تواند به عنوان اسپم امتیاز منفی برای صفحه منظور می شود
    • از وجود کلمه ای که در عنوان استفاده شده در بدنه صفحه وب مطمئن شوید، برای مثال اگر برای عنوان صفحه “لپ تاپ” انتخاب شده پس این مطلب درباره لپ تاپ است و حتما در متن صفحه این کلمه وجود خواهد داشت.
    • از یک عنوان برای چند صفحه استفاده نکنید.
    • مطمئن شوید همه صفحات دارای عنوان هستند.اگر شما از آن دسته مدیران وبی هستید که تعداد صفحات وب زیادی در سایت دارید و نمی دانید برای کدام عنوان ندارید می توانید به سادگی با مراجعه به وب مستر تولز گوگل بخش HTML suggestions موارد بدون عنوان را مشاهده کنید.

وظیفه عنوان شرح صفحه نیست و این کار در تگهای دیگر انجام می شود Title همانطور که از نام آن پیداست مثل یک صفحه از کتاب که با یک عنوان مشخص می شود تنها با ذکر یک کلمه یا چند کلمه در یک جمله خیلی کوتاه مشخص کننده نوع محتوا است و در مورد آن توضیحی نمی دهد.

همانطور که گفته شد عنوان باید خلاصه و کوتاه باشد ولی حداکثر طول مجاز آن ۱۵۰ کاراکتر می باشد، استاندارد W3C حداکثر آن را ۶۵ کاراکتر اعلام نموده و گوگل بیشتر از ۶۶ کاراکتر را نمایش نمی دهد. پس سعی کنید طول عنوان بیشتر از ۷۰ کاراکتر نشود زیرا گوگل در SERP بیشتر از ۷۰ کاراکتر را نمایش نمیدهد.

 

-تگ کلمات کلیدی meta keywords :

نمونه کد meta keywords :

<meta name="keywords" content="کلمه۱,کلمه۲,کلمه۳,..."  >

خبر خوب اینکه این تگ، کلمات کلیدی مهم مورد نظر مدیر سایت را، برای موتور جستجو مشخص می کند. استفاده ی درست از آن در رتبه ی موتورجستجوگر گوگل و یاهو و … تاثیر گزار است.

خبر بد اینکه گوگل چند سالی است (از ۲۰۰۹) این تگ را در رتبه بندی سایت مورد استفاده قرار نمی دهد و ظاهرا قصد ندارد تغییری در این رویه بدهد و ظاهرا سایر موتورهای جستجو نیز همین روند را در پیش گرفته اند . پس تنها به توضیح آن می پردازیم و نکات سئوی آن خیلی مورد بحث قرار نمی گیرد.

در الگوریتم های جدید گوگل ، تاثیر این تگ meta ، بسیار کم و حتی نادیده گرفته شده است. ولی موتورهای جستجوگر دیگر این Meta Tag را هنوز در نظر میگیرند.
البته طبق اعلام مدیر بخش محصولات خبری گوگل تگ جدیدی به نام news_keywords که تنها برای محتوای خبری قابل استفاده است جدیداً در گوگل استفاده می شود که با همان ساختار متا تگهای دیگر قابل استفاده است.

تگ متا کیورد meta keyword که مشخص کننده کلمات کلیدی است نمایانگر کلمات شاخصی است که در یک صفحه استفاده شده و مرتبط با مطالب صفحه است، این تگ هنوز در برخی موتورهای قدیمی مورد استفاده قرار می گیرد و موتور جستجو با بررسی آن محتوا را در اولویت قرار می دهد.

 

نکات مهم در استفاده از کلمات کلیدی :

۱ – محتوای Content این متاتگ نباید در حالت حروف فارسی از ۲۰۰ کاراکتر و در حالت حروف انگلیسی از ۴۰۰ تجاوز کند .

۲ – توصیه می شود که حداکثر از ۱۰ کلمه ی کلیدی مرتبط با متن که فکر میکنید کاربران بیشتر آنها را در موتورهای جستجوگر سرچ میکنند ، استفاده نمایید .

برای بدست آوردن این کلمات کلیدی  از سایت زیر میتوانید استفاده کنید :

http://www.webconfs.com/keyword-density-checker.php

در تگ کلمات کلیدی برای جدا کردن حروف از , ویرگول در صفحه کلید لاتین و نه ویرگول فارسی استفاده می شود.کلمات کلیدی را با ویرگول انگلیسی (,) بدون هیچ فاصله ای (Space) از هم جدا نمایید.

کوتاه بودن و کمتر بودن تعداد کلمات مهم است و زیاد بودن آن از دید گوگل خطای بزرگی است.

در حال حاضر در بیشتر صفحات وب از این تگ استفاده می شود ولی برخی وب مسترها پیشنهاد میکنند با این تگ خداحافظی کنیم.

 

-تگ توصیف محتوا Meta Description :

نمونه کد meta description :

<meta name="description" content="توصیف کوتاه درباره محتوای صفحه وب سایت" />

کد این تگ که در head فایل HTML قرار میگیرد

در صورتی که کاربران با استفاده از سرچ در موتورهای جستجوگر به لینک سایت شما در آنها بر بخورند ، توضیحی که در زیر لینک سایت شما به آنها نمایش داده می شود متنی است که شما در متاتگ توضیحات (Description) صفحه وارد نموده اید.

با این توضیح باید متنی که در این بخش انتخاب میکنید توضیحی باشد در مورد صفحه.

نکته ی مهم این است که در جملاتی که استفاده میکنید از کلمات موجود در کلمه های کلیدی (Keyword) صفحه ی خود استفاده نمایید.

 متا تگ توضیحات یکی از پر کاربردترین متا تگ ها میباشد. همانطور که از نام آن پیداست این تگ به موتورهای جستجو یک توضیح مختصر در رابطه با صفحه وب میدهد. 

تاثیر این متاتگ در الگوریتم های جدید گوگل بسیار افزایش پیدا کرده و یکی از اصلی ترین موارد در سئو است.

 تگ “دسکریپشن” یا توصیف محتوای صفحه، در سئو تگ مهمی است.

تعریف گوگل از این تگ: راه خوبی جهت تهیه خلاصه ای قابل مطالعه برای افراد از محتوای یک صفحه وب.

گوگل در بیشتر موارد این توصیف را در نمایش نتیجه خود به کاربر نمایش می دهد.

 

نکات مهم در استفاده از تگ Meta Description:

-مطمئن شوید صفحات وب سایت شما دارای توصیف و meta description هستند برای اطمینان از ابزار های گوگل مثل HTML suggestions در Web Master tools استفاده کنید.

 –از توصیفات مشابه در صفحات مختلف خودداری کنید و تا حد امکان برای هر صفحه یک توصیف جدا ایجاد نمایید.

-استفاده از برچسبهای دقیق و مناسب.با اینکه توصیه می شود توصیف صفحه به شکل جمله باشد، گوگل پیشنهاد میکند از برچسبهای دقیق و درست به جای جمله استفاده شود. مثلا برای توصیف یک صفحه در خصوص کتاب آموزش ویژال بیسیک به این صورت عمل شود:

<meta name="Description" content="
عنوان: کتاب آموزش برنامه نویسی ویژوال بیسیک,مترجم: مهندس پاشایی,
تعداد صفحه: ۱۲۵۰, قیمت: ۲۵ هزار تومان
">

در گذشته این تگ تاثیر زیادی بر روی رتبه بندی داشت، اما با تغییرات و آپدایتهای الگوریتم رتبه بندی از تاثیر آن کاسته شد. اما همچنان کاربردی است زیرا در صفحات حاصل از جستجو در موتورهای جستجو از آنها استفاده میشود.

این بدان معنی است که این تگ میتواند در بهبود CTR صفحات شما موثر باشد. اگر در صفحات نتایج جستجو دقت کنید می بینید که کلمات یکسان با عبارات جستجو تیره شده اند. به همین خاطر یک متا تگ توضیح خوب در بر دارنده کلمات کلیدی میباشد و متن آن در کاربر ایجاد انگیزه میکند تا به صفحه سری بزند. تعداد کاراکترهای پیشنهادی برای این متا تگ ۱۶۰ کاراکتر میباشد. سعی کنید حداکثر دو بار کلمات کلیدی را تکرار کنید.

 

اگر متا تگ توضیحات خالی باشد و یا اصلا در صفحه HTML وجود نداشته باشد چه اتفاقی می افتد؟

موتورهای جستجو همچنان در SERP ها توضیحات را نمایش میدهند اما این توضیحات را با استفاده از محتوای صفحه ایجاد میکنند و معمولاً زیاد در کاربر ایجاد انگیزه برای کلیک کردن نمیکنند.

یکی از ابزارهای که از آن در حین نوشتن عنوان و توضیحات صفحه استفاده میکنم و به شما هم توصیه میکنم وب سایت seomofo.com میباشد. که نمونه SERP حاصله از عنوان و توضیحاتی که وارد میکنید را به شما نشان میدهد.

 

متاتگ فارسی سازی صفحه (Utf-8)/متاتگ http-equiv  :

 برای تعیین نوع رمزنگاری صفحه یا encoding صفحه از این متاتگ استفاده میشود. در صورت استفاده ننمودن از اینمتاتگ و encoding utf-8 ، در بعضی از مرورگرها و یا سیستم های کاربرانی که encoding فارسی ندارند ، متن های فارسی به صورت علامت سوال (؟) نشان داده می شوند.

این متاتگ به مرورگر خواهد گفت که صفحه شما از چه ساختاری استفاده می کند و کاراکترهای آن از چه یونیکدی (یونیکد به زبان ساده یعنی روشی استاندارد که با آن کاراکترهای به فرض زبان فارسی، برای سیستم یا مرورگر تبدیل به کد و قابل فهم می شوند) پیروی می کنند

بنابراین این متاتگ از جمله ی مهمترین متاتگ ها می باشد . طریقه ی استفاده از آن برای فارسی سازی صفحه Html از کد زیر استفاده نمایید :

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

 

 

متا زبان Meta Language :

از این متا تگ برای مشخص کردن زبان محتوای صفحه استفاده میشود تا screen reader ها و دیگر پروسسورهای متنی بتوانند به درستی محتوای سایت را برای کاربران نابینا بخوانند. نمونه کد آن به صورت زیر میباشد:

<meta name="language" content="Fa">
یا
<meta http-equiv="content-language" content="fa" />

 

متاتگ Refresh :

از refresh برای انتقال یک کاربر از صفحه ای به صفحه ای دیگر یا همان صفحه، به طور خودکار می توانید استفاده کنید، به این عمل در اصطلاح ریدایرکت (redirect) می گویند.

با استفاده از این تگ شما میتوانید به بروزر (Browser) دستور دهید که صفحه را بعد از گذشت مدتی دوباره refresh کند. در گذشته یکی از تکنیکهای کلاه سیاه SEO برای بالا بردن رتبه Alexa استفاده از این تگ بود که با ریفرش مدام صفحات در بروزر کاربران باعث بالا رفتن تعداد بازدید و کاهش رتبه alexa میشد که با آپدیتهای الگوریتم alexa هم اکنون تعداد بازدید با ip کاربران محاصبه میشود.

این تکنیک همچنان توسط برخی از سایتهای مربوط به قیمت ارز و سکه و به بهانه بروزرسانی قیمت ها و نمایش تبلیغات جدید استفاده میشود در صورتی که قیمتها به راحتی توسط Ajax میتوانند بروزرسانی شوند.

نمونه کد این متا تگ به صورت زیر میباشد:

<meta http-equiv="refresh" content="10; URL=http://www.jizjiz.ir/" />
<meta http-equiv="content-language" content="fa" />

عددی که در این متاتگ ملاحظه می کنید، مقدار زمان به ثانیه ای است که بعد از آن کاربر به آدرس جدید

.منتقل خواهد شد

 نکته ی بسیار مهم : هرگز از متاتگ Refresh که برای انتقال صفحه به یک آدرس و یا بارگزاری مجدد صفحه است استفاده ننماید.  در صورت استفاده از این متاتگ موتورهای جستجو سایت شما را تحریم میکنند و رتبه ی شما را کاهش می دهند .

 

متاتگ سازنده ها – بروز کننده های صفحه (نویسنده) author :

برای مشخص کردن نویسنده مطلب، از این متاتگ می توانید استفاده کنید، البته بودن یا نبودن آن چندان فرقی ندارد، ولی برای سایت ها و وبلاگهایی که چند مدیر و کاربر مجزا دارند می تواند مفید باشد:

این متاتگ ها صرفا برای آشنایی با سازنده ی صفحه ، نرم افزار سازنده و بروز کننده ی صفحه می باشد.

طریقه ی تعریف آنها بصورت زیر است :

<meta   name="Author"   content=" نام بروز کننده">
<meta   http-equiv="Designer"   content="نام نرم افزار سازنده">
<meta   name="Generator"   content="نام سازنده صفحه">

 متاتگ زبان مورد استفاده (Content-Language) :

این متاتگ صرفا برای دسته بندی زبانی برای موتورهای جستجوگر می باشد و توصیه می شود استفاده گردد . طریقه ی تعریف آن برای زبان فارسی بصورت زیر است :

<meta http-equiv="Content-Language"  content="Fa">

 

متاتگ کنترل کش (cache-control) :

این متاتگ برای عدم ذخیره ی صفحه در کش مرورگر می باشد. متاتگ کنترل کش (cache-control) برای آن دسته صفحاتی مفید است که بطور دایم اطلاعات آن به روز می شود و باید اطلاعات بصورت مداوم از سرور فراخوانی گردد.

این متاتگ برای مدیریت نحوه ذخیره یا به اصطلاح Cache شدن صفحات شما در مرورگر کاربران می تواند مفید باشد، در حالت معمولی اکثر مرورگرها محتویات صفحه شما، از جمله تصاویر و فایل ها را در حافظه موقت خود ذخیره می کنند تا در مراجعات بعدی سریع تر به آنها دست پیدا کنند، اما گاهی نیاز می شود که محتوای صفحات شما از این عمل مصون بمانند

طریقه ی استفاده از متاتگ کنترل کش (cache-control) برای عدم کش کردن و ذخیره در مرورگر بصورت زیر می باشد :

<meta  http-equiv="cache-control"  content="no-cache"  />
 

متاتگ copyright :

برای مشخص کردن اینکه محتوای صفحات شما دارای کپی رایت یا حقوق مولف است، از این متاتگ در کدهای خود استفاده کنید، البته استفاده از آن هیچ تضمینی برای سوء استفاده نکردن دیگران از محتوای شما ایجاد نمی کند و متاسفانه همواره هستند کسانی که می خواهند نابرده رنج گنج میسر کنند!:

<meta name="copyright" content="your copyright text here" />

Meta Robots متاتگ روبوت های جستجوگر (ROBOTS) :

در مقاله مدیریت دسترسی موتورهای جستجو به صفحات وب با متا تگهای روباتها آشنا شدید. اگر آن مقاله را مطالعه نکرده اید به اختصار این متا تگ بر نحوه دسترسی و عملکرد کرالرهای موتورهای جستجو بر روی صفحات وب مدیریت میکند. به طور مثال در زیر این متا تگ از ایندکس کردن و دنبال کردن لینکهای صفحه توسط کرالرها جلوگیری میکند.

<meta name="robots" content="index, follow" />

<meta name="robots" content="noindex, nofollow"/>

در صورتی که اشتباهاً از دو خصیصه متزاد همزمان استفاده کنید مانند noindex و index گوگل همیشه محدود کننده ترین خصیصه را در نظر میگیرد که در اینجا همان noindex میباشد.

تاثیر این متا تگ در سئو به این دلیل هست که شما میتوانید با استفاده از آن از کرال و ایندکس شدن محتوای تکراری جلوگیری کنید. منظور از محتوای تکراری زمانی است که یک صفحه دارای دو یا چند URL باشد مانند www.domain.com/page.html و domain.com/page.html که اگر جلوی ایندکس شدن URL های اضافی گرفته نشود رتبه آن صفحه بین URL های تکراری تقسیم میشود.

 

متاتگ روبوت های جستجوگر (ROBOTS) :

متاتگ Robots برای کنترل ایندکس کردن صفحه توسط موتورهای جستجوگر می باشد.

این متاتگ به ۳ صورت استفاده میشود :

۱ – حالت پیش فرض : ایندکس کردن صفحه و لینک ها توسط موتورهای جستجوگر :

<meta   NAME="ROBOTS   "CONTENT="ALL"  />

۲ – با استفاده از متاتگ Robots زیر به موتورجستجوگر اعلام میکنیم که صفحه را ایندکس کند ولی لینک ها را دنبال نکند. این کد برای دسته صفحاتی که از محتوای موجود در لینک های موجود در آن مطمین نیستید استفاده می شود تا در صورت بی ربط بودن آنها با موضوع صفحه ی شما ، تاثیری در رتبه ی سئو شما نگذارد :

<meta  NAME="ROBOTS"   CONTENT="INDEX,NOFOLLOW"   />

۳ – متاتگ Robots زیر برای صفحات مدیریت و یا صفحاتی که نمیخواهید در موتورهای جستجوگر ایندکس شوند استفاده میشود. بدین صورت که به Robots های جستجوگر میفهمانید که صفحه ایندکس نشود :

<meta   NAME="ROBOTS"   CONTENT="NONE"  />
یا
<meta   NAME="ROBOTS"   CONTENT="NOINDEX,NOFOLLOW"   />

نتیجه گیری

به طور کلی دو متا تگ توضیحات و روباتها و همچنین عنوان صفحه میتوانند در سئوی سایت شما نقش داشته باشند. اما نقش آنها زیاد پررنگ نیست و بیشتر در SERP و ترغیب کاربر به ورود به سایت نقش دارند.

QR Code For: متا تگ چیست؟

درباره ی jizjiz

۱۷ دیدگاه

  1. مرسی از سایت بسیار خوبتون
    موفق باشید

  2. با سلام و سپاس بسیار عالی بود موفق باشید دوستان

  3. با سلام و سپاس بسیار عالی بود موفق باشید

  4. ازینکه با سایتتون اشنا شدم خیلی خوشحالم تشکر

  5. خیلی سایت خوبی دارید

  6. سایت شما واقعا محشره.من هر روز به سایت سر میزنم و از مطالب جدیدش استفاده میکنم.به خاطر همین لازمه یه تشکر ویژه داشته باشم از این همه زحماتتون.

  7. تا حالا سایتی به خوبی شما ندیده بودم چون هم مطالب خیلی خوبی دارید هم قالب سایتتون خیلی خوبه.یک تشکر ویژه با ارزوی موفقیت.

  8. عاللللللللللللللللللی
    ممنون از آموزش عالیتون
    تشکر

  9. مطلب بسیار مفید و آموزنده ایبود
    ممنون و خسته نباشید

  10. ممنونن از سایت خوبت.در زمینه سئو منابع کاملی اگه داری با ما به اشتراک بزار دوسست عزیز
    به سایت منم سری بزن.
    برای سفارشات قالی شویی آنلاین مون ۲۰% تخفیف گذاشتیم

  11. ممنون خیلی بدردم خورد این متا تگ های واقعا توی سئو سایت بسیار مهم هستن و وجودشون ضروریه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.