سرخط خبرها

چگونه در مصاحبه شغلی موفق شویم

چگونه در مصاحبه شغلی موفق شویم

بعد از ارسال رزومه تان، برای مصاحبه دعوت شده اید. این اولین قدم به سمت شغل مورد نظرتان است. رزومه شما هویتتان را اعلام می کند، اما رفتارهای شما، چه خوب چه بد، میتواند تاکیدی بر آنها باشد. حال نوبت آن است که مهارت هایتان را نشان دهید. بنابراین، روز مصاحبه شما روزی نیست که بخواهید نا مرتب باشید و با بی احترامی و بی توجهی رفتار کنید. در اینجا چگونه نکاتی بیان کردیم که با رعایت آنها موفق خواهید شد…

نکات کلیدی مصاحبه موفق بدین شکل است

 

حضور به موقع و سر وقت
اگر دیر برسید، دیگران تصور خواهند کرد که فردی خودخواه، بی نظم و گستاخ هستید. پس زمانتان را تنظیم کرده و سعی کنید به موقع برسید و اگر نه تاخیرتان باعث دردسر خواهد شد. همانطور که مصاحبه کننده ها وقتشان را در اختیارتان قرار داده اند و به شما فرصتی داده اند که خودتان را نشان دهید، شما هم به موقع حضور پیدا کنید.

 

در پوشیدن لباس دقت کنید
لباس شما برای رفتن به یک مصاحبه شغلی می بایست با محیط آن کار هماهنگ باشد. اما برای حفظ احترام باید یک درجه بالاتر از محیط معمولی آنجا لباس بپوشید. دلیلش این است که اگر لباس نا مناسب بپوشید، چه بالاتر چه پائین تر از حالت نرمال، اختلال ایجاد می شود. زمانی که توجه باید روی شما و مهارتهایتان متمرکز شود، لباسهایتان نباید اختلالی ایجاد کرده و حواس را پرت کند.

 

هنگام دست دادن حواستان را جمع کنید
دست دادن عملی متقابل است که برای برقراری ارتباط انجام می شود. در یک مصاحبه، این عمل متقابل بین دو فرد غریبه صورت می گیرد، که می تواند یکی از اصول اولیه اتیکت مصاحبه به حساب آید. اگر محکم دست طرفتان را یک یا دو بار بفشارید و بعد رها کنید، نشانه ی خوشرویی و ملایمت شماست که می تواند به سرعت احساسی از امنیت بین دو فرد ایجاد کند. اگر شل و ول و بی روح دست بدهید، ممکن است باعث ناراحتی طرفتان شود. و حتی قبل از اینکه آنها فرصت آشنایی با شما را داشته باشند، احساس بدی به آنها منتقل خواهید کرد. آسوده خاطر کردن اطرافیانتان هدفی مهم در هر آداب معاشرت است. در این مورد فکر کنید. 
 

 

 دو بار از آنها تشکر کنید
در آخر مصاحبه، زمانی که می خواهید از مصاحبه گرتان تشکر کنید، در نظر داشته باشید که هم به خاطر زمانی که برایتان گذاشته اند و هم برای فرصتی که به شما داده اند تشکر کنید. مثل سر وقت رسیدن، تشکر کردن از آنها به این صورت نیز نشان می دهد که فرد فهمیده ای هستید و برای وقت دیگران ارزش قائل هستید. هیچگاه تا آخر آن روز که برایشان یک یادداشت تشکر بفرستید، مصاحبه را تمام شده نپندارید. سعی کنید متن کوتاهی داشته باشد. 
 

 

از کارفرمای قبلی خود بدگویی نکنید
خیلی دور از ادب و احترام است که از صاحب کارها و شرکت های قبلیتان بد بگویید و با کارهایشان مخالفت کنید. این باعث ناراحتی و رنجش دیگران می شود. از این گذشته، این مصاحبه در مورد شما و این شرکت است نه شرکت ها و افراد دیگر. پس لزومی ندارد که تصویری از صاحب کارهای سابقتان برای مصاحبه گرتان ارائه دهید. چون این مسئله ارتباطی به آنها ندارد
 

تحت هر شرایطی از دروغ اجتناب کنید
به یاد داشته باشید که به خاطر هیچ مسئله ای، هر چند کوچک، دروغ نگفته و به حرف هایتان شاخ و برگ ندهید. زیرا انسانهای محترم هیچگاه دروغ نمی گویند چون نیازی به آن ندارند.
 

 

برای مصاحبه چه چیزی به همراه داشته باشیم؟

برای مصاحبه معمولا نیاز به همراه داشتن چیز خاصی نیست. یک یا چند کپی از رزومه، و در صورت امکان یک کارت ویزیت شخصی میتواند مفید باشد. پیشنهاد میکنیم پیش از زمان مصاحبه از شرکت مصاحبه کننده در باره مدارک احتمالی مورد نیاز برای روز مصاحبه سوال کنید.

در اینجا روش نگارش یک رزومه خوب نوشته شده است.

 

وضعیت و لباس مناسب برای مصاحبه

در هر مصاحبه شغلی، ظاهر شما نشانگر بخش بزرگی از شخصیت شما ارزیابی خواهد شد. لباس شما باید مرتب و رسمی باشد. شکل ایستادن، دست دادن، آرایش، و صحبت کردن شما باید رسمی ولی نشانگر اعتماد به نفس و آرامش شما باشد. در لینکهای زیر راهنمایی های مفیدی برای نحوه پوشش و وضعیت ظاهری مناسب برای مصاحبه خارج از ایران آمده که دیدن آن را به شما توصیه میکنیم.

 

نکته آخر
ممکن است رفتار های خوب هیچگاه به چشم نیایند، ولی نتایج آنها همیشه دیده می شوند. چیزی که نباید جا بیندازیم نقص در این آداب و اتیکت هاست. در این زمینه، شما می خواهید که مصاحبه کننده تان فکر کند که شما فردی مهربان، باهوش و جالب هستید. نه اینکه فردی مطیع و فرمانبردار باشید و موقع دست دادن مسخره جلوه کنید و یا از اینکه کثیف ترین شلوار جینتان را در روز مصاحبه تن کرده اید تعجب کند .

 

—————————-

۱۰ گام برای مصاحبه موفق

۱- آماده شدن برای مصاحبه: تهیه رزومه ها،تاکید بر جنبه های مرتبط با کار مندرج بر رزومه ها ، طراحی سئوالات کلیدی مبتنی بر قابلیت ها،شناخت کامل از شغلی که انتخاب کردید،سوابق کار در آن حرفه،تجارب در زمینه ی آن شغل و تجارب در رابطه با آزمونهای مرتبط.
۲- داشتن برنامه برای مصاحبه: مصاحبه را گرم و با اعتماد به نفس آغاز کنید. سئوال ها را خوب گوش کنید. شنونده خوبی باشید،پرگویی نکنید،سخنان مصاحبه کننده را با تکان دادن سر و نگاه کردن تعقیب نمایید.
۳- تلاش در جهت فراهم آوردن محیط و فضا را فراموش نکنید!
۴- آرامش داشتن هنگام مصاحبه بسیار مهم است.
۵- ارایه ی پاسخ های موثر: بکوشید در قالب سخنانتان بسیار خوب و جذاب از قابلیت هایتان سخن بگویید. معمولا زمان مصاحبه بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می کشد.اگر زمان کمتر از این شود،اتفاقی غیرمعمول پیش آمده.یعنی یا به سرعت پذیرفته شدید یا رد!
۶- مواظب سوالات جهتدار باشید: این پاسخ ها با سئوالات آری و خیر مطرح می شود. در این حالات سعی کنید مصاحبه را باز کنید.


۷- مصاحبه گر را برای گفتگو تشویق کنید.
۸- شنونده ی دقیق و حساسی باشید: بکوشید تا پاسخ ها را با پختگی و اعتماد به نفس پاسخ دهید.منظور قطعی پاسخ دادن به سوالات نیست.آغاز محاسبه بسیار مهم است.(۱۰ تا ۲۰ دقیقه ی اول)
۹- تکنیک های شنیدن فعال را بدانید: این تکنیک ها شامل ابزار تعقیب چشمی مصاحبه گر ، تکان دادن سر ، تفسیر،تشویق،سکوت و در خواست واضح تر مطرح کردن سئوال از مصاحبه گر است.


۱۰ -سعی کنید از سئوالات و اطلاعات ارائه شده یادداشت بردارید.

QR Code For: چگونه در مصاحبه شغلی موفق شویم

درباره ی jizjiz

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.