سرخط خبرها

bounce شدن ایمیل

Bounce rate چیست ؟

لغت Bounce در زبان انگلیسی به معنی گزاف گویی و پس زدگی معنی می شود و Bounce rate را به طور لغوی می توان میزان پس زدگی نامید .

واژه Bounce در بازاریابی ایمیلی کلا به معنی عدم رسیدن ایمیل به اینباکس کاربران است. عدم رسیدن ایمیل به اینباکس کاربران هم خود دو نوع دارد که در ادامه توضیح داده می شود.

تنظیمات خودکار پردازش Bounce این امکان را به شما می دهد که سیستم به صورت خودکار وارد اکانت ایمیل شما گردد و اطلاعات مربوط به ایمیل ها را دریافت نماید و با آنالیز موارد مربوطه اقدام به حذف، غیر فعال کردن یا لغو عضویت ایمیل ها و اکانت هایی که به صورت Bounce می باشند نماید.
برای اینکه ایمیل های Bounce به صورت خودکار پردازش شوند شما می بایست Cronjob مربوطه را در سرور خودتان فعال نمایید تا این امکان برای شما فعال گردد.

Bounce Processing چگونه کار می کند ؟ ( این تنظیمات مربوط به پنل Interspire Email Marketer می باشد)

۱٫ هنگامیکه شما یک ContactList ایجاد می کنید گزینه ای وجود دارد به نام default Bounce to که می بایست آدرس ایمیل مربوطه برای دریافت Bounce ها را وارد نمایید. همچنین در هنگام ارسال یک کمپین شما می توانید مقدار Bounce To Address را مشخص و تنظیم نمایید. بهترین حالت این می باشد که شما یک آدرس بخصوص برای Bounce ها داشته باشید و از آدرس ایمیل اصلی و ایمیل هایی که برای موارد دیگر استفاده می گردند استفاده ننمایید.
نکته: سیستم های ضد اسپم با مشاهده و تست ایمیل Bounce شما این اطمینان را حاصل می کنند که شما به تنظیم Bounce می خواهید از صحت ایمیل های ارسالی خودتان مطمئن شوید و همچنین از رشد بی رویه لیست ایمیل های خودتان بکاهید و ایمیل های از بین رفته و مشکل دار را حذف کنید، لذا در بسیار مواقع خود این سیستم ها نیز به صورت تقلبی برای آدرس Bounce شما ایمیل و پیغام می فرستند تا عملکرد سیستم شما را در رابطه با آن بررسی نمایند ، لذا در صورتیکه این بخش تنظیم می گردد بسیار مهم است که تنظیمات صحیح باشد.
bounce شدن ایمیل
۲٫ شما می بایست این مقادیر را به صورت دقیق برای هر لیست ایمیل تنظیم نمایید و اگر می خواهید از مقادیر Default استفاده نمایید ابتدا از بخش Setting اصلی نرم افزار و در قسمت Bounce Setting تنظیمات صحیح را انجام دهید و سپس بررسی نمایید تمامی تنظیمات داخل لیست ها نیز صحیح باشند، با تنظیم بخش Default Bounce Setting در Setting اصلی تنها تنظیمات این بخش به صورت خودکار پر می شود اما با تغییر Default Bounce Setting چیزی در لیست ها تغییر نمی کند و مجددا می بایست تمامی لیست ها را تغییر دهید. مقادیر Bounce Setting همانند مثال زیر می بایست باشند، لذا این مقادیر را طبق دامین خودتان تنظیم نمایید.
Default Bounce Address: bounce@ehost.ir
Default Bounce Server: mail.ehost.ir
Default Bounce Username: bounce@ehost.ir

Account Type: POP3 Account
Advanced Setting: Do not Validate Certificate
Empty Inbox When Done? : Empty the inbox after processing bounces

 

bounce شدن ایمیل

۳٫ حال شما تنظیمات Bounce Address را انجام داده اید و تنظیمات سرور نیز انجام شده است. حال می بایست پردازش برروی ایمیل های Bounce انجام گیرد،    

در حال حاضر ۲ امکان و روش برای این مرحله وجود دارد.

بسته به تنظیمات داخلی سرور شما اگر Cronjob در سیستم شما پشتیبانی می گردد شما می توانید به صورت خودکار و زمان دار از بخش Setting و در قسمت Cron Setting اقدام به تنظیم دوره ای بررسی Bounce ها نمایید. زمان مناسب ۱ ساعت یکبار می باشد. هنگامیکه Cron مربوطه اجرا می گردد سیستم به صورت خودکار به ایمیل سرور و اکانت ایمیل Bounce متصل می گردد و اقدام به پردازش و آنالیز ایمیل های Bounce می کند. اگر در این پردازش هرگونه مشکل و ایرادی وجود داشته باشد سیستم یک ایمیل به ایمیل اصلی و صاحب امتیاز نرم افزار ارسال می کند و او را از مشکلات داخلی سیستم و تنظیمات Bounce با خبر می سازد لذا ایمیل Admin و اصلی سیستم خودتان را یک ایمیل صحیح بگذارید تا متوجه خرابی های سیستم شوید. راهکار دوم پردازش به صورت دستی است یعنی شما Cronjob در اختیار ندارید و نمی توانید عملیات را به صورت خودکار انجام دهید. برای این منظور و پردازش دستی ابتدا از بخش Contact List گزینه Process Bounced Emails را انتخاب نمایید و در این قسمت شما می بایست لیست ایمیلی که مد نظرتان هست برای پردازش Bounce را انتخاب نمایید و به مراحل بعدی بروید تا پردازش و آنالیز برروی لیست مربوطه انجام گیرد. ۴٫ بعد از پردازش ایمیل های Bounce، اعضای لیست ایمیل که مشکل دار بودند در لیست ایمیل مشخص می شوند و شما از بخش Statistics می توانید موارد مربوط به ایمیل های Bounce را مشاهده نمایید.

Hard Bounce و Soft Bounce چیست؟

Bounced به این معنا است که ایمیل شما به آدرسی مشخص ارسال شده است اما میل سروری که مسئول دریافت ایمیل شما و ارسال آن به گیرنده می باشد آن را برگشت زده است و می گوید نمی تواند آن را به دست گیرنده برساند.      در بازاریابی ایمیلی چندین عامل مهم هستند. نرخ دریافت ایمیل ها ، نرخ بازگشایی و در نهایت نرخ تماس یا تعداد کلیک ها بر روی لینک های داخل ایمیل سه عامل تاثیر گذار در بازاریابی ایمیلی هستند که باید به صورت مستمر چک شوند. اولین عامل مهم ، نرخ دریافت ایمیل ها در اینباکس کاربران است. در این مطلب در این خصوص اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار می گیرد.

مهمترین عامل در بازاریابی ایمیلی که اولین مرحله برای موفقیت در انجام آن نیز است امکان دریافت ایمیل ها در اینباکس inbox کاربران است. در صورتی که کاربری ، ایمیلی را در اینباکس خود دریافت نکند مسلما نمی تواند آن را بازگشایی و در نهایت بر روی لینک های داخل آن کلیک کند. اما در صورت انجام و یا تحقیق در مورد بازاریابی ایمیلی به دو واژه Hard Bounce و Soft Bounce برخواهید خورد که دانستن آن ها بسیار مهم است.

واژه Bounce در بازاریابی ایمیلی کلا به معنی عدم رسیدن ایمیل به اینباکس کاربران است. عدم رسیدن ایمیل به اینباکس کاربران هم خود دو نوع دارد که در ادامه توضیح داده می شود.

Hard Bounce

Hard Bounce : زمانی اتفاق می افتد که دریافت کننده ایمیل به صورت دائم نمی تواند ایمیل را در اینباکس خود دریافت کند. دلیل آن نیز می تواند این باشد که ایمیل کاربر چه به صورت عمدی و چه به صورت سهوی اشتباه وارد شده است. به همین دلیل است که در هر وب سایتی که عضو می شوید و ایمیل خود را وارد می کنید ، ایمیل تاییدی به اینباکس شما ارسال می شود و باید بر روی لینک فعال سازی کلیک کنید تا از این طریق ایمیل شما فعال سازی شود.

Hard Bounce : مقادیری برای اعضای لیست ایمیل است که معمولا به دلیل خطاهای ” email address doesn’t exist ” یا “invalid domain name” رخ می دهد و با یکبار رخSoft Bounce دادن این موارد از لیست ایمیل حذف می گردند.  

 

Soft Bounce

Soft Bounce اما زمانی اتفاق می افتد که دلیل عدم دریافت ایمیل در اینباکس کاربران غیر دائمی است. دلیل این امر نیز ممکن است این باشد که حجم اینباکس کاربران پرشده است. ایمیل های یاهو و جیمیل ، اینباکس با حجم زیادی را در اختیار کاربران خود قرار می دهند اما ایمیل های دامین ها مانند info@yourdomain.com را شما در هنگام ایجاد ، خود تعیین می کنید که چقدر حجم داشته باشند.

در پنل های ارسال ایمیل هم عموما بخشی به عنوان گزارش قرارداده شده است و لیست ایمیل های نرسیده در آن ها قرار دارد. شما می توانید پس از ارسال چندین ایمیل و مشاهده لیست ایمیل های نرسیده ، ایمیل هایی که به اینباکس نمی رسند را حذف کنید تا درفرایند بازاریابی ایمیلی مورد جریمه سرویس های دریافت کننده ایمیل قرار نگیرید چون در صورتی که مورد جریمه سرویس های دریافت کننده ایمیل قرار گیرید ایمیل های شما به آن دسته از کاربرانی که برای دریافت ، مشکلی ندارند می رسد اما به فولدر اسپم آن ها می رود که مشکل بزرگی است.

Soft Bounce مواری است که معمولا به دلیل مشکلاتی از قبیل ” relay problem” یا “mailbox is full” رخ می دهد که با تکرار ۵ بار از این موارد برای هر ایمیل سپس از لیست حذف می گردند.

حل مشکل Bounce شدن ایمیل ها

در صورتیکه شما در گروه عضو هستید ولی به هر شکل میل های گروه را دریافت نمی کنید بدین دلیل است که ایمیل شما در وضعیت Bounce قرار گرفته است لذا به همین دلیل میل باکس شما قادر به دریافت هیچ ایمیلی از سوی این گروه اینترنتی نیست!

 

جهت اطلاع شما زمانی این اتفاق رخ میدهد که در یک محدوده زمانی خاص ایمیلهای زیادی از طرف گروهی که عضو بوده اید در میل باکس شما قرار گرفته و مدتی است که آنها را چک نکرده اید! که البته یاهو با این تشخیص که میل باکس مورد نظر غیر فعال است اینگونه ایمیلها را به صورت اتوماتیک در وضعیت Bounce قرار می دهد … ولی اصلا جای نگرانی نیست و برای رفع این مشکل و اینکه وضعیت ایمیل شما به حالت Normal برگردد، لازم است تنها دو مرحله ساده زیر را انجام دهید :

 

وارد ایمیل خود در یاهو شوید

۱٫ ابتدا بر روی [این جا]  کلیک نمایید.
۲٫ در صفحه جدیدی که برای شما باز میشود در قسمت Status روی Unbounce کلیک کنید.



کار تمام است و ضمن رفع مشکل شما در این رابطه، در اولین فرصت ایمیلهای ارسالی از سوی گروه، همانند دیگر اعضاء برای شما دوست محترم نیز قابل دریافت خواهد بود.

QR Code For: bounce شدن ایمیل

درباره ی jizjiz

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.